Saturday, October 27, 2012

FUNGSI, MASALAH DAN CARA MENGATASI ALTERNATOR KERETA


Dalam artikel kali ini, saya akan berkongsi maklumat berkenaan alternator kereta.
Alternator Kereta
Pengetahuan terhadap alternator ini penting bagi memantapkan lagi ilmu kita terhadap sistem dalaman kereta.
Alternator adalah salah satu komponen yang terdapat dalam sistem cas automotif.
Sistem cas automotif terdiri daripada 3 komponen penting iaitu:
  1. Bateri.
  2. Voltan.
  3. Alternator.

Fungsi dan Kepentingan Alternator Kereta

Alternator adalah alat elektromekanikal yang menukarkan tenaga mekanikal kepada tenaga elektrik (alternating current / AC). Fungsi utama alternator adalah mengecas semula bateri serta memberikan bekalan tenaga untuk sistem elektrikal kenderaan, apabila enjin kereta dihidupkan.
Jika kita perasaan, apabila enjin hidup, segala bahagian kereta dapat berfungsi seperti:
  • Interior dan exterior lights (lampu luaran dan dalaman kenderaan).
  • Radio.
  • Wiper
  • Dan lain-lain.
Alternator adalah bahagian kenderaan yang memberikan bekalan tenaga terhadap item-item di atas.
Manakala automotive alternator pula berfungsi untuk mengawal voltan output. Ia menggunakan satu set rectifier (diode bridge) untuk menukarkan tenaga elektrik AC ke DC.

Di Mana Terletaknya Alternator Kereta

Alternator biasanya boleh dijumpai di bahagian hadapan enjin kereta. Ia digerakkan olehcrankshaft, di mana menukarkan piston yang bergerak atas bawah menjadi gerakan pusingan.
Alternator Kereta - Kedudukan
Boleh rujuk imej di atas untuk meningkatkan pemahaman kita terhadap kedudukan alternator.
 Kita juga akan membincangkan isu tanda-tanda alternator kereta bermasalah.
Ia merupakan maklumat penting kepada pemilik kenderaan supaya dapat memberikan signal bahawa kereta kita sedang menghadapi masalah.
 Kita sudah mengetahui tentang fungsi alternator kereta. Umumnya, ia adalah salah satu daripada komponen yang wujud dalam sistem cas automotif.
Alternator Kereta - Bahagian Hadapan
Biasanya alternator ini boleh dijumpai di bahagian hadapan enjin kereta dan crankshaft yang akan membantunya beroperasi.

Bagaimana Untuk Periksa Alternator Kereta?

Langkah pertama adalah menghidupkan enjin kereta dan biarkan ia sekurang-kurangnya 3 minit. Jangan buka sebarang lampu, penghawa dingin dan komponen dalam kereta yang lain.
Kemudian cabut kedua-dua kepala bateri yang mempunyai simbol negatif (-) dan positif (+).
Kemudian lihat apa yang berlaku pada kereta kita. Terdapat dua situasi yang akan berlaku apabila kita menanggalkan kepala bateri selama 5 minit:
  1. Sekiranya enjin kereta kita masih hidup, maka itu tandanya alternator kita masih berfungsi dengan baik.
  2. Sekiranya enjin kereta mati, ia penanda aras bahawa alternator kita bermasalah dan perlu diganti.

3 Petanda Alternator Bermasalah

Terdapat 3 petanda ketara yang menjelaskan alternator kereta mengalami masalah.
Alternator Bermasalah - Power Window Lemah
Antaranya adalah:
  1. Power window bergerak dengan perlahan.
  2. Lampu kereta malap ketika enjin dihidupkan.
  3. Bateri kereta yang lemah.
Semoga perkongsian mengenai alternator kereta ini dapat memberikan manfaat kepada kita sebagai pemandu kereta.
Sekiranya alternator kereta kita bermasalah, segera ke kedai servis kereta yang berdekatan bagi mengelakkan daripada masalah yang lebih besar berlaku.

Sunday, October 7, 2012

ASAL USUL RAGBI






SEJARAH KEMUNCULAN RAGBI

Ketika perlawanan bola sepak peringkat sekolah di England tahun 1823William Webb Ellis mengambil bola dengan tangannya dan membawanya lari. Sejak itu, bermulanya perlawanan ragbi.sukan ini dicipta berdasarkan sejarah yang berlaku secara spontan.
Kemudian Universiti Cambrigde telah mengubahsuai permainan ini, mempopularkan dan membuat peraturan rasmi ragbi. Ragbi mula popular tahun 1871 di sekolah-sekolah di England. Kemudian Kelab Ragbi mengumumkan peraturan rasmi permainan ragbi di London sepuluh tahun kemudian.
Tahun 1895 Liga Ragbi (The Rugby League) telah ditubuhkan dengan 13 permainan bersama dengan peraturan yang lebih profesional. Ragbi mula berkembang ke seluruh dunia dan perlawanan antara negara diadakan.Pelbagai perubahan telah diadakan. Tahun 1880 scrum telah diubahsuai scrum bermaksud perbuatan atau kaedah memulakan semula permainan selepas suatu pelanggaran apabila kedua-dua lawan pek kumpulan ke hadapan bersama-sama dengan kepala ke bawah dan saling dan tekan untuk mendapatkan tanah manakala scrumhalf melemparkan bola dan pemain tengah (hooker)cuba untuk rebut bola untuk pasukan mereka sendiri.pemain biasanya dipanggil oleh pengadil (set banyak orang) tetapi boleh dibentuk secara spontan (longgar banyak orang.
Pada tahun 1905 perlawanan antara Sarthmore dengan Pennsylvania telah mencetuskan pergaduhan. Presiden Amerika Syarikat Theodore Roosevelt telah mengubah peraturan bagi mengurangkan keganasan dalam permainan ragbi.
1906 akibat daripada perubahan pada permainan ragbi, muncullah American Football di Amerika Syarikat.
Permainan ragbi semakin melakar nama terutama di Great BritainNew ZealandAustralia dan Afrika Selatan. Bilangan kelab bertambah dari 80 kepada 1000 kelab antara tahun 1964 hingga 1980. 1975 dibentuk Kelab Bola Sepak Ragbi di Amerika Syarikat(The United States of America Rugby Football Union (USARFU). Kini permainan ragbi berkembang sehingga ke 80 buah negara di seluruh dunia.
Ragbi adalah salah satu sukan yang kasar dan lasak jika ia di lihat melalui mata kasar namun jika betul cara bermain pemain tidak akan tercedera. Sebaliknya, ragbi adalah salah satu sukan yang membentuk keperibadian seseorang malah memerlukan disiplin yang tinggi. Ragbi juga dianggap sebagai sukan atau permainan yang dianggap lelaki sejati bagi sesetengah pihak. Semasa perlawanan, seseorang yang menjadi pemain ragbi akan menganggap pasukan lawan mereka sebagai musuh ketat yang perlu di kasari tetapi setelah perlawanan berakhir, kedua-dua pasukan ini adalah sahabat yang baik.

PERMULAAN RAGBI DAN CARA PERMAINAN

Bagaimana permainan ragbi ini bermula? Ia bermula pada tahun 1823 di England, pada waktu itu William Webb Ellis sedang bermain bola sepak di sekolah Rugby. Dia secara tidak sengaja telah mengambil dan membawa lari bola tersebut. Maka tercetuslah suatu permainan baru. Selepas itu Universiti Cambridge pula telah melakukan aktiviti tersebut, melalui universiti ini ragbi telah diperkembangkan sehingga ia menarik minat ramai orang. Universiti Cambridge juga telah membuat beberapa peraturan untuk permainan ragbi ini.
Setelah itu ragbi mula berkembang di seluruh dunia dan disertai oleh banyak negara. Pada mulanya sistem permainan tidak teratur disebabkan undang-undang permainan selalu berubah. Selain itu cara permainannya yang agak lasak menyebabkan ramai yang takut untuk mengikutinya Ini boleh dilihat sewaktu pergelutan berlaku apabila kedua-dua pasukan cuba merebut bola. Tetapi semenjak aktiviti ini diperbaharui dari segi permainannya, ramai orang mula menyertainya. Ia tidak seganas dahulu.
Permainan ini mudah dan tidak perlu mengeluarkan banyak kos perbelanjaan. Apa yang penting dalam permainan ragbi ini ialah ; bolanya tidak boleh dibaling ke hadapan. Sebaliknya, ia harus dilontar ke belakang. Selain itu, permainan ini membenarkan pemain menarik pemain dan boleh juga menjatuhkan pemain tetapi tidak dibenarkan sama sekali menyepak pemain!!!


POSITION PEMAIN

Untuk bermain ragbi, setiap pasukan perlu mempunyai seramai 15 orang pemain. Tetapi untuk masa sekarang, permainan ragbi 7 dan 10 sebelah semakin meningkat popular. Terdapat dua kumpulan pemain. Kumpulan pertama dipanggil "forwards" yang terdiri daripada lapan pemain. Kumpulan kedua pula dipanggil "queus" yang terdiri daripada tujuh orang pemain.
Posisi pemain ragbi




KIRAAN MATA DALAM PERMAINAN

Pasukan ragbi mempunyai seramai 15 orang pemain. Pemain akan mencuba mendapatkan bola bentuk bujur dan cuba melepasi garisan gol lawan yang dipanggil "the try-line". Jika anda berjaya membawa bola melepasi garisan gol lawan dan menyentuh bola ditanah, anda berjaya mencuba dan memungut 5 mata. Selepas pasukan berjaya mencuba, anda diberi pula "conversion". Seorang pemain yang diberi gelaran "fly half" adalah mahir menendang dalam pasukan itu dan akan menendang bola dan melepasi palang gol dan mendapat 3 mata lagi.


CIRI-CIRI KESELAMATAN


Di dalam permainan ragbi ini, keselamatan adalah antara ciri-ciri penting yang perlu dititikberatkan selain peraturan dan teknik permainan. Sebelum memulakan permainan, seeloknya peraturan permainan Ragbi perlulah dipelajari untuk mengelakkan penggunaan teknik-teknik yang salah semasa bermain di atas padang. Terdapat juga pelindung badan yang boleh dipakai semasa bermain Ragbi. Antaranya seperti headgear untuk melindungi kepala, pelindung bahu dan dada, pelindung siku dan lutut dan pelindung gigi.
Selain itu, teknik yang betul semasa bermain juga penting untuk mengelakkan kecederaan parah. Semasa mencapai pihak lawan, bagaimana capaian di buat, kawasan mana capaian dilakukan, semua itu adalah penting untuk mengelakkan mana-mana pihak daripada tercedera. Pendidikan awal untuk sukan ini adalah sangat penting, kerana ramai yang salah anggap dengan permainan ini, dan hanya bermain dengan membuta tuli dan seterusnya telah menyebabkan kejadian yang tidak diingini berlaku seperti kecederaan serius patah bahu atau tangan.


Pakaian

Pakaian yang biasa digunakan adalah Jersi tahan lasak yang diperbuat daripada bahan yang kuat. Antara pengeluar Jersi yang terkenal adalah seperti AdidasNikeCanterburryHasbro dan banyak lagi. Tetapi kini, terdapat jenama lain seperti  GilbertKoogaPuma.Selain itu, pemain ragbi akan memakai kasut yang mempunyai stad di tapak seperti kasut bola.Terbahagi kepada 2 jenis iaitu 6 stad untuk bahagian forward dan 8 stad untuk backline. Ini adalah dengan tujuan untuk bermain di atas padang berumput supaya tidak tergelincir atau sebagainya. Dilengkapi dengan stoking, pemain ragbi juga kebiasaannya memakai seluar pendek atau panjang daripada bahan yang tahan lasak juga.Ragbi juga terkenal dengan body armor atau body tight sejenis baju nipis yang ketat dipakai sebelum menyarung jersey.Tujuannya ialah untuk mngelakkan dari kulit badan calar akibat jatuh atau terseret di atas padang




Monday, October 1, 2012

SHORT FILM YANG MENARIK

ASSALAMUALAIKUM and hello guys heee =) 
dekat sini aku just nak share gan korang semua satu short film yang menarik jalan ceritanya dan mempunyai sifat-sifat islam bagaimana jodoh kita ditemukan =)
short film ini aku tertengok masa pagi tadi syok jugak bile kita tengok dan hayati cerita ini
yang aku dapat ceritakan short film ini bagus
dan tahniah pada pembuat short film nie jalan cerita dan shoot gambar memang cantik
nampaknya rakyat kita sudah mampu membuat film yang menarik
aku berharap film2 malaysia akan terus berjaya
short film yang aku maksudkan itu ade aku sediakan dekat paling bawah korang boleh tonton..
jangan senyum sorang2 sudah laa yee kawan2




Tuesday, September 25, 2012

KEISTIMEWAAN BLACKTOP ENGINE



4a-ge sebenarnya ada 2 version; 16v dan 20v
16v sdiri ada byk version dan yg plg last guna sistem TVIS(toyota variable intake speed). 
20V ada 2 version - silvertop dan blacktop


silvertop

                                                        
- still guna afm
- afm dan ecu senang rosak
- redline 7500rpm
- ada vvt
- hp kurang sket dari blacktop


blacktop


- guna map sensor
- ecu x senang rosak dan x pakai afm
- redline 8000rpm
- ada vvt
- hp tinggi sket dari silvertop

kekurangan blacktop dan silvertop


- org jepun tune utk guna minyak ron100 - malaysia x de, so, enjin ada bunyi knocking sket..
- akan terasa power lost kalau guna minyak ron95
- valve clearence dia pakai shim, so, kena tukar shim utk wat valve clearence - x byk kedai pandai buat

kalau nak mod letak turbo,  suggestion yang baik amek 4agze, enjin supercharge pastu convert turbo..enjin lg tahan
enjin 4age 20v internal dia x sekukuh 16v sbb dia tune utk high rpm..
ada sesetgh tuner kacuk head+wiring blacktop ngan block 7afe. dpt up cc jd 1.8 tp sgt costly dan akan memeningkan kepala..
pakai blacktop, tukar high cam, valve spring, wat fully balancing, dll, da ckp power da keta..
minyak?..jgn ckp la..

berdasarkan pengalaman pemandu-pemandu blacktop:


antara kereta yang pernah di kejar rider-rider enjin blacktop


compare ngan b16 standard, mmg leh makan senyum2 je..
bmw model e36 - 325 coupe dan 328 bleh cucuk sampai 180km/h - ada speedcut
ae92 4agze - leh tinggal bertiang2(mungkin version ae92..kalau 4agze version ae101 lg ok rasanya enjin dia)
fairlady 350z - leh cucuk (jalan berbukit bukau, corner byk..driver dia takut kot..kalau highway x tau la..hahaha)
caldina gt4 - highway ke seremban - leh follow. acceleration dia power tp top speed tinggi aku sket je dari dia(dua2 ada speedcut)
honda sv4 h22A - highway utara - leh cucuk sampai 180km/h sblm kena speed cut
suzuki gsx (x tau model mana) - leh kejar dari blakang..kat mrr2 - mayb rider x brani sbb pakai tshirt je..
dan mcm2 keta lg..
vtec mmg kegemaran aku la kejar..ada leh tinggal bertiang2, ada leh follow blakang je..
tp kalau b16a standard, mmg lauk la..

blacktop 6 speed


- ada 6 gear..org dengar mula2 x percaya..hehe
- close gear ratio..pikap kereta mmg best sbb x byk power drop time shifting
- kalau x pakai rsm atau sld atau benda yang berkaitan, ada speed limit time gear 6. leh naik sampai 180 je gear 6. kalau buang, mmg naik 200++.. tp gear 5 leh naik lbh dari 180..outmeter tp bila shift gear 6, trus kena cutoff
- leh cruising 160km/h tanpa bimbang rosakkan enjin.. 

bg aku, blacktop mmg enjoy utk dipandu..even enjin turbo 2.0 pn x sebest blacktop bagi aku..turbo mmg lg pikap tp akan ada turbo lag time shifting..kalau main kawasan bukit yang corner tight, mmg blacktop ada kelebihan

SEJARAH KEMUNCULAN BLACK TOP ENGINE (4A-GE)


Generasi Kelima enjin "Top Black"
Generasi-kelima 4A-GE mesin yang dihasilkan 1995-1998 adalah versi terakhir dari mesin 4A-GE dan telah cam hitam penutup. Mesin ini umumnya dikenali sebagai "top hitam" karena warna injap penutup, dan lagi-lagi ciri-ciri mampatan nisbah yang lebih tinggi, bahkan (11:1), sensor aliran udara diganti dengan sensor MAP, diameter dari empat mayat throttle individu meningkat dari 42 mm sampai 45 mm, diameter knalpot pelabuhan mengalami peningkatan, lif cam asupan meningkat dari 7,9 mm menjadi 8,2 mm dan port asupan secara signifikan membaik pada bentuk, kontur dan juga lebarnya pada pembukaan di kepala meningkat. Selain itu, bahagian atas hitam mempunyai roda gila ringan, sebuah sidang pleno yang lebih besar, dan kelajuan getah tumpukan disemak, dan juga ditawarkan pada tahun 1997 dengan enam kelajuan C160transaxle. Semakan ini meningkat kekuatan untuk 165 PS (121 kW) pada 7.800 rpm dengan 16.5 kg · M (119 ft lbf) torsi di 5.600 rpm. Angka-angka ini dikeluarkan oleh Toyota dan dianggap optimis. Diandaikan bahawa Toyota menjalankan motor tanpa ancillaries untuk melakukan penggelembungan kedudukan daya, kerana beberapa syarikat lakukan sebelum pengadopsian standard penilaian SAE J1349 pada tahun 2005.Namun, yang 'aspal' telah menjadi kegemaran di kalangan peminat dan digunakan sebagai peningkatan daya mudah bagi Toyota Corolla model awal, terutama untuk digunakan dalam adegan drift. Memeras tenaga tambahan dari seperti diuntai / A N mesin bisa sangat mahal kerana negara yang relatif tinggi tuning dari motor saham, dan keuntungan yang berasal dari Cams angkat tinggi dan pengurusan mesin.
kenderaan yang menggunakan enjin black top:

4A-GZE

Enjin 4A-GZE (dihasilkan dalam pelbagai bentuk dari tahun 1986 hingga 1995) adalah seorang supercharged versi 4A-GE. Berdasarkan blok yang sama dan kepala silinder, the-GZE mesin 4A dilengkapi dengan supercharger jenis Akar menghasilkan 8 psi (0,6 bar) puncak tekanan manifold, dan nisbah mampatan diturunkan untuk 08:01 dengan penggunaan dan dished piston ditempa . Walaupun dilengkapi dengan piston upgrade mereka masih mempunyai port yang sama, waktu injap dan paking kepala sebagai GE disedut mesin 4A-alami, walaupun T-VIS itu dihilangkan. Itu digunakan di supercharged MR2 dan di Jepun-hanya FWD Corolla, kedudukan 145 PS (107 kW; 143 bhp) pada 6,400 rpm dan 190 N m (140 ft lbf) pada 4.400. Pada tahun 1990 itu telah diupdate dengan "smallport" kepala silinder, mampatan 8.9:1, dan MAP D- Jetronic load sensing dan supercharger pulley yang lebih kecil menghasilkan 10 psi (0,7 bar). Motor-motor 4A-GZE dikemaskini tersebut mendapat kedudukan 165 PS (121 kW) dan 210 N m (155 ft lbf) untuk 1990/1991 AE92 Corolla dan 170 PS (125 kW) untuk AE101.
The 4A-GZE juga popular untuk penukaran turbo, sebagai sebahagian banyak yang tidak perlu diubahsuai untuk menyokong dorongan tambahan.
kenderaan yang menggunakan enjin 4A-GZE:
  • AE92 Corolla 1987-1991 (Jepun sahaja)
  • AE101 Corolla 1991-1995 (Jepun sahaja)
  • AW11 MR2 1986-1989 (1988-1989 hanya di Amerika Utara)
  • AE92 Sprinter 1987-1991 (Jepun sahaja)
  • AE101 Sprinter 1991-1995 (Jepun sahaja)

4AGE WEBER ATAU DIKENALI SEBAGAI BLACKTOP ENGINE


Assalamualaikum..warga blogger :D hari aku hanya ingin berkongsi cerita sedikit pasal engine 4age atau ramai mekanik-mekanik panggil engine black top.. engine nie terdiri dari pada 16 v dan 20 v yang nie yang paling popular laa (sebenarnya baru tadi je selidik haha) pada aku engine nie ade keistimewaan die sendiri mcm kita tawu pasal v-tec , mivec dan macam-macam engine lain. lagi satu engine ini keluaran toyota

dekat sini aku selitkan pic engine black top nie dan video dier harap korang leh dapat ilmu dari video nie:



YANG INI 16 V ENGINE LANTAI BUNYI YANG MENGEMPAKAN








P/S: apa-apa info yang lain akan menyusul

Monday, September 24, 2012

SEJARAH PENUBUHAN POLITEKNIK DI MALAYSIA DAN SEJARAH POLITEKNIK PORT DICKSON


LATAR BELAKANG PENUBUHAN POLITEKNIK 

Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia (KPTM) bertujuan melahirkan
para lulusan di peringkat separa profesional dalam bidang  kejuruteraan, perdagangan,
hospitaliti,  ICT dan perkhidmatan serta menyediakan laluan alternatif ke pendidikan
tinggi, iaitu ke IPTA ataupun IPTS untuk pelajar lepasan menengah iaitu Sijil Pelajaran
Malaysia dan Sijil Pelajaran Malaysia (Vokasional) serta lulusan politeknik dan kolej
komuniti. Pada sesi Julai 2006, terdapat seramai 35,216 pelajar yang mengikuti program
di peringkat sijil dan 44,566 pelajar yang mengikuti program di peringkat diploma.
Politeknik KPTM mula diperkenalkan pada 1969 melalui Rancangan Colombo
dengan penubuhan politeknik pertama iaitu Politeknik  Ungku Omar, Ipoh. Pendidikan
politeknik telah dipertingkatkan dan diperkukuhkan lagi dengan perakuan Jawatankuasa
Kabinet Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pendidikan (1979), Jawatankuasa Kabinet
Mengenai Latihan (1991) dan Pelan Induk Perindustrian Negara (1985-1995).  Sehingga
kini terdapat 18 buah politeknik dan dua buah politeknik kota yang sedang beroperasi di
seluruh negara :-

POLITEKNIK SINGKATAN TAHUN
Politeknik Ungku Omar  PUO 1969
Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah  POLISAS  1976
Politeknik Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah POLIMAS 1984
Politeknik Kota Bharu  PKB  1985
Politeknik Kuching, Sarawak  PKS 1987
Politeknik Port Dickson  PPD  1990
Politeknik Kota Kinabalu  PKK 1996
Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah
(Dikenali sebagai Politeknik Shah Alam sehingga 2002)
PSA  1997
Politeknik Johor Bahru  PJB 1998
Politeknik Seberang Perai  PSP  1998
Politeknik Kota Melaka  PKM 1999
Politeknik Kota Kuala Terengganu  PKKT  1999
Politeknik Sultan Mizan Zainal Abidin
(Dikenali sebagai Politeknik Dungun, Terengganu sehingga 2006)
PSMZA 2001
Politeknik Merlimau, Melaka  PMM  2002
Politeknik Sultan Azlan Shah
(Dikenali sebagai Politeknik Tanjong Malim sehingga 2004)
PSAS 2002
Politeknik Kulim, Kedah  PKU  2002
Politeknik Sultan Idris Shah
(Dikenali sebagai Politeknik Sabak Bernam sehingga 2005)
PSIS 2003
Politeknik Tuanku Syed Sirajuddin
(Dikenali sebagai Politeknik Perlis, Perlis sehingga 2006)
PTSS  2003
Politeknik Muadzam Shah  PMS 2003
Politeknik Mukah  PMU  2005 Bahagian Pendidikan Teknikal dan Vokasional (BPTV) ditubuhkan pada tahun 1964.

Bahagian kecil ini telah distruktur semula menjadi Jabatan Pendidikan Teknikal pada
1995. Peranan utama Jabatan Pendidikan Teknikal atau lebih dikenali sebagai, JPTek
adalah untuk memastikan kesinambungan dasar pendidikan dan perkembangan
pendidikan teknik dan vokasional di Malaysia.
Skop pengoperasiannya termasuk memberi perkhidmatan di dalam penyelidikan,
perancangan, pelaksanaan, penyelarasan, penyeliaan dan pemantauan pembangunan
pendidikan teknik dan vokasional sebagai satu agensi pusat untuk  sekolah menengah
rendah dan politeknik.
 
Sejak penubuhan KPTM pada September 2004, kini pengoperasian politeknik
dan kolej komuniti adalah di bawah Jabatan Pengajian Politeknik dan Kolej Komuniti
(JPPKK) yang ditubuhkan pada 2005.



PENUBUHAN POLITEKNIK PORT DICKSON

Politeknik Port Dickson ialah sebuah politeknik yang terletak kira-kira 14 kilometer dari pekan Port Dickson dan lebih kurang 120 km dari Kuala Lumpur, Malaysia.

[sunting]Politeknik Port Dickson telah ditubuhkan pada tahun 1990 dengan keluasan 100 ekar. Ia merupakan politeknik keenam dibina bawah Bahagian Pengurusan Politeknik, Jabatan Pendidikan Teknikal, Kementerian Pendidikan Malaysia. Pembinaannya dibiayai sepenuhnya oleh Bank Dunia dan dapat menempatkan lebih kurang 1,200 pelajar sepenuh masa. Bermula dengan pengambilan seramai 120 orang pelajar pada tahun 1990, kemasukan telah meningkat kepada 3156 pelajar dalam pelbagai bidang.Sejarah

Di bawah Rancangan Malaysia ke-7, politeknik ini telah diberi dana berjumlah RM55 juta untuk menaiktaraf kemudahan dan bangunannya. Politeknik ini telah membangun dengan jayanya menjelang penghujung tahun 2005. Setelah 15 tahun penubuhan, Politeknik Port Dickson telah menjadi salah sebuah institusi pengajian tinggi yang terkemuka di negara ini. Sehingga kini Politeknik Port Dickson telah melahirkan 9682 graduan untuk memasuki pelbagai sektor pekerjaan di negara ini.
Terdapat 6 jabatan akademik di Politeknik Port Dickson iaitu Jabatan Kejuruteraan Awam, Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Jabatan Kejuruteraan Elektrik, Jabatan Perdagangan, Jabatan Matematik Sains dan Komputer serta Jabatan Pengajian Am. Selain itu terdapat 11 kursus diploma dan 5 kursus sijil yang ditawarkan di Politeknik Port Dickson.

[sunting]Visi

Penjana utama modal insan inovatif melalui pendidikan dan latihan transformasional bagi memenuhi keperluan tenaga kerja global.

[sunting]Misi

Menerobos sempadan untuk membina persekitaran pembelajaran transformatif dan kreatif ke arah menjana ekonomi yang dipimpin inovasi.

[sunting]Motto

Together Towards Excellence

Politeknik Port Dickson
MotoTogether Towards Excellence
Ditubuhkan pada1990
Pengarah terkiniMejar (K) Haji Mohd Kharir bin Mohd Ibrahim
Timbalan Pengarah (Akademik)En. Charim b Ibrahim
Timbalan Pengarah (Sokongan Akademik)En. Ishak b Sarip
LokasiPort DicksonNegeri Sembilan
Laman webhttp://www.polipd.edu.my

yang pasal pengarah tu aku xtau laaa betol ke tidak sbab nie aku cume copy paste jew kt internet hehe =D