Tuesday, September 25, 2012

SEJARAH KEMUNCULAN BLACK TOP ENGINE (4A-GE)


Generasi Kelima enjin "Top Black"
Generasi-kelima 4A-GE mesin yang dihasilkan 1995-1998 adalah versi terakhir dari mesin 4A-GE dan telah cam hitam penutup. Mesin ini umumnya dikenali sebagai "top hitam" karena warna injap penutup, dan lagi-lagi ciri-ciri mampatan nisbah yang lebih tinggi, bahkan (11:1), sensor aliran udara diganti dengan sensor MAP, diameter dari empat mayat throttle individu meningkat dari 42 mm sampai 45 mm, diameter knalpot pelabuhan mengalami peningkatan, lif cam asupan meningkat dari 7,9 mm menjadi 8,2 mm dan port asupan secara signifikan membaik pada bentuk, kontur dan juga lebarnya pada pembukaan di kepala meningkat. Selain itu, bahagian atas hitam mempunyai roda gila ringan, sebuah sidang pleno yang lebih besar, dan kelajuan getah tumpukan disemak, dan juga ditawarkan pada tahun 1997 dengan enam kelajuan C160transaxle. Semakan ini meningkat kekuatan untuk 165 PS (121 kW) pada 7.800 rpm dengan 16.5 kg · M (119 ft lbf) torsi di 5.600 rpm. Angka-angka ini dikeluarkan oleh Toyota dan dianggap optimis. Diandaikan bahawa Toyota menjalankan motor tanpa ancillaries untuk melakukan penggelembungan kedudukan daya, kerana beberapa syarikat lakukan sebelum pengadopsian standard penilaian SAE J1349 pada tahun 2005.Namun, yang 'aspal' telah menjadi kegemaran di kalangan peminat dan digunakan sebagai peningkatan daya mudah bagi Toyota Corolla model awal, terutama untuk digunakan dalam adegan drift. Memeras tenaga tambahan dari seperti diuntai / A N mesin bisa sangat mahal kerana negara yang relatif tinggi tuning dari motor saham, dan keuntungan yang berasal dari Cams angkat tinggi dan pengurusan mesin.
kenderaan yang menggunakan enjin black top:

4A-GZE

Enjin 4A-GZE (dihasilkan dalam pelbagai bentuk dari tahun 1986 hingga 1995) adalah seorang supercharged versi 4A-GE. Berdasarkan blok yang sama dan kepala silinder, the-GZE mesin 4A dilengkapi dengan supercharger jenis Akar menghasilkan 8 psi (0,6 bar) puncak tekanan manifold, dan nisbah mampatan diturunkan untuk 08:01 dengan penggunaan dan dished piston ditempa . Walaupun dilengkapi dengan piston upgrade mereka masih mempunyai port yang sama, waktu injap dan paking kepala sebagai GE disedut mesin 4A-alami, walaupun T-VIS itu dihilangkan. Itu digunakan di supercharged MR2 dan di Jepun-hanya FWD Corolla, kedudukan 145 PS (107 kW; 143 bhp) pada 6,400 rpm dan 190 N m (140 ft lbf) pada 4.400. Pada tahun 1990 itu telah diupdate dengan "smallport" kepala silinder, mampatan 8.9:1, dan MAP D- Jetronic load sensing dan supercharger pulley yang lebih kecil menghasilkan 10 psi (0,7 bar). Motor-motor 4A-GZE dikemaskini tersebut mendapat kedudukan 165 PS (121 kW) dan 210 N m (155 ft lbf) untuk 1990/1991 AE92 Corolla dan 170 PS (125 kW) untuk AE101.
The 4A-GZE juga popular untuk penukaran turbo, sebagai sebahagian banyak yang tidak perlu diubahsuai untuk menyokong dorongan tambahan.
kenderaan yang menggunakan enjin 4A-GZE:
  • AE92 Corolla 1987-1991 (Jepun sahaja)
  • AE101 Corolla 1991-1995 (Jepun sahaja)
  • AW11 MR2 1986-1989 (1988-1989 hanya di Amerika Utara)
  • AE92 Sprinter 1987-1991 (Jepun sahaja)
  • AE101 Sprinter 1991-1995 (Jepun sahaja)

No comments: